Søk

Siste fra forumet

spør advokatene

Barn spiser for lite frukt



Oppdatert 16.06 2008

Barn er glad i frukt og grønt. Likevel får de ikke i seg nok, viser en europeisk studie. Spiser dine barn mye fruntk og grønt?


– Undersøkelsene våre viste klart at når tilgjengeligheten av frukt og grønnsaker øker, så øker inntaket. For eksempel vil gratis frukt på skolen føre til økt fruktinntak i alle grupper. Dette sier Camilla Sandvik. Hun er stipendiat ved HEMIL-senteret og ved Avdeling for ernæring ved Universitetet i Oslo.

Det internasjonale forskningsprosjektet Pro Children har undersøkt hvilke faktorer som fremmer inntaket av frukt og grønt hos skolebarn i 10–13-årsalderen i ni europeiske land.

Kartleggingen viste at Norge lå midt på treet. Skolene i Portugal og Østerrike var best på inntak av frukt og grønt, med Sverige like etter. Island og Spania lå derimot på bunn.

Felles for alle land var at barna var positive til å spise frukt og grønnsaker. Likevel var det ingen av landene hvor barna hadde et gjennomsnittlig daglig inntak av frukt og grønt på 400 gram eller mer, som verdens helseorganisasjon anbefaler.



originalartikkel

diskuter artikkelen i forumet

Lignende artikler:


Frokost gir bedre karakterer
Dropp ferdigmaten
Hva bør barnet veie?

Relevante diskusjoner på forumet:


Så mange spørsmål, så lite peiling
Trenger hjelp - mannen hjelper så lite til
Lite samvær


Del på Facebook

Advokatene svarer


Spør advokatene her

micro

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.